Wednesday, April 14, 2010

Drama melayu

Kebelakangan ni aku rasa banyak drama (aku tengok ada 2 je) yang tayang cerita ibu mertua yang ada masalah dengan menantu perempuan tetapi anak lelaki dia akan mem’back-up’ isterinya maka akan timbullah konflik antara ibu, anak dan menantu.

Balek2 scene mak mertua tak puas hati dengan menantu lah, saja je buruk2 kan menantu, yang menantu pulak muka pathetic gila bila jadi mangsa kemudian en suami menjadi hero dengan mempertahan kan isteri daripada menjadi mangsa mak mertua lepas tu mak dia pulak kecik hati terasa macam anak lagi pentingkan isteri.

Cerita2 begini aku rasa sangat pathetic dan kadang2 rasa aku meluat. Betul ke dalam real life perkara begini berlaku. Betul ke mak mertua macam ni. Ada ke perempuan yang akan telan semua ini dalam keadaan tabah dan sabar. Kalau ada mesti dia seorang perempuan melayu terakhir yang begitu sopan santun kan.

Tapi mungkin juga pengarah dan penulis rasa memang wujud situasi ini dalam masyarakat. Kalau tak, tak kan sampai tema menantu bukan pilihan sering diangkat didalam movie. Agak2 lah kan, dalam dunia betul, ramai yang diam terima dengan redha macam dalam tv ke ataupun membuat plan untuk bertindak.

Ouih…..penin jugak kalao nak fikir benda2 macam ni kan..tersepit betul..paling kesian mesti dekat lelaki ka..diluah mati mak, ditelan mati bapak. yang mangsa pon kesian jugak. nak lawan ke nak diam.kang diam, boleh gila. kalau melawan berdosa pulak.yang pemangsa nak kesian ke eh……………….

No comments:

Post a Comment