Tuesday, January 25, 2011

Master

dulu masa kecik-kecik aku selalu berangan nak sambung belajar sampai PHD. Asal oramg tanya je, nak belajar sampai dapat PHD. Masuk U memang impian aku sejak dari tadika lagi. Kecik-kecik lagi aku memang dah kuat berangan. Padahal tak tahu apa butir pun pasal belajar. Yang aku tau, budak pandai masuk U.

Since aku punya cita-cita dan harapan memang nak masuk U, maka dari kecik aku memang set nak masuk U. Aku bukan pandai sangat, tapi memang dari kecik aku dah nekad benda tu. Ayah kata, nak masuk U kena belajar betul-betul. Ceh, padahal stadi sebab nak claim hadiah dari ayah. Tak malu buat cerita tipu. huh..

Okeh, maka, sebab nak sangat masuk U, aku jadi suka stadi. Tapi tu masa diawal tumbesaran aja. Masuk sekolah menengah, sudah mengenal erti dunia, bukan mengenal cinta tau. Dunia sekolah menengah adalah dunia penuh pancaroba sebab banyak main dan keinginan masa kecil semakin dilupakan. Aku dah malas lak nak stadi.

Sampai la nak dekat SPM, baru aku stadi balek tu pon lepas ayah sekolahkan aku kaw-kaw punye. penginsafan pon timbul masa dah nak dekat SPM. tp masa tu sebab dah terlambat jadi result pon ala-ala cukup makan je.

Panjang pulak aku membebel. Sebenarnya, aku nak cerita, ramai jugak kawan-kawan aku yang degree sambung master. Ada yang dah habes, ada yang baru part 1. Ada yang amek full time, ada yang buat part time. tapi pokoknya, mereka gigih lah nak abeskan MASTER mereka. Aku je tak pernaj terfikir nak sambung master. Ceh, padahal tadi cerita childhood dream.

Bukan apa, belum abes degree lagi, aku dah terfikir nak kahwin. Kebetulan, tak sempat nak menganggor aku dah dapat kerja. Bila dah kerja, bercampur dengan macam-macam orang, ramai yang advice sambung master bila dah ada pengalaman. Kalau tak ada pengalaman, macam mana nak write tesis yang bagus. kalau based on buku semata, bukan master namanya. tu sama macam belajar degree, baca buku dan ko buatlah rumusan sendiri. tu sedikit pengalaman bos dan senior2 masa di bank merah dulu.

dengan situasi aku, dalam office aku masa tu, pengalaman lagi berharga dari paper qualification. yes, u must have degree to be an executive, but experience is more needed when you start working.

sekarang ni, aku terpaksa tukar impian aku sekejap. aku nak kumpol pengalaman cukup-cukup, sampai masa aku akan sambung master juga. sapa tak jeles weh tengok member boleh konvo 3 kali.


No comments:

Post a Comment