Monday, January 17, 2011

Hijab

Ada orang tanya aku, kenapa aku baru nak pakai tudung after years aku free hair, pakai baju kurang kesopanan dan tatasusila. kenapa tiba-tiba aku nak pakai tudung.

Jawapan aku, sebab aku rasa aku nak pakai. Tak ada sebab lain yang menyebabkan aku nak pakai. Aku tau pakai tudung tu memang wajib, tapi kali ni aku pakai dengan kerelaan aku sendiri.

Asri tak pernah paksa aku suruh pakai tudung. Cuma dia jadi penggalak aku untuk pakai tudung. Dialah peneman dan sponsor utama aku beli tudung. (jangan marah eeh..dah tanggungjawab suami).

sebelum aku pakai tudung, macam-macam benda buruk aku fikir. Nanti panas lah,  baju tak ada yang sesuai, comot, serabai. Macam-macam benda lagilah.  Tapi bila aku mula bertudung, elok pulak aku rasa pakai tudung ni. Tak ada lah panas pun pakai berlitup satu badan ni. (terul betul pemikiran aku dulu). Aku lagi selesa penampilan aku sekarang.

sebenarnya, pakai lah tudung dengan kehendak hati sendiri. Bukan kerana fesyen ataupun sebab ada orang paksa.  Asri marah betul kalau aku pakai tudung berfesyen bagai tapi dalam masa yang sama sebenarnya aurat ku terdedah.

contoh, pakai tdung tapi baby T yang lengan pendek, pakai tudung tapi ada bonggol unta dikepala. Ada tu, pakai tudung tapi nampak leher. ada juga yang pakai tudung tapi menyerupai rahib. Sebenarnya tak salah berfesyen tapi berpada-pada asalkan tujuan utama tak menyimpang.

Aku bukan nak berkhutbah cakap aku baik ke apa, cuma sama-sama kita beringat dan aku mengingatkan diri aku sendiri. Apa tujuan pakai tudung. Sama-sama kita menjaga imej perempuan lain yang bertudung supaya orang tak mengata perempuan yang bertudung. Kerana seorang yang bertudung buat hal, semua perempuan bertudung dilabel tak semenggah.

 

No comments:

Post a Comment