Friday, January 21, 2011

Hari Nikah

Cerita ni dah basi kot since aku kahwin pun dah nak masuk setahun. Lambat betul baru nak cerita..Hehehe. Waktu aku selamat bergelar isteri adalah moment indah yang aku ingat sampai bila-bila. Masa tu, macam-macam perasaan datang. Perasaan happy, sebak, sedih, semua ada. Tak tergambar rasanya perasaan aku masa tu. Tapi, aku syukur sangat, setelah pelbagai dugaan yang datang, akhirnya aku dan Asri selamat menjadi pasangan suami isteri.

Sebenarnya masa aku masuk masjid, perasaan debaran tu belum datang lagi. Even masa turun kereta, nampak Asri amek air sembahyang pun aku rasa biasa je. Masa kadhi tengah khutbah pun aku rasa biasa lagi. Siap borak dengan pengapit sampai kena sound dengan imam 3kali.

Masa kadhi soal pasal-pasal agama ni aku nervous sikit sebab aku takot tak dapat jawab. Tebal muka beb kalau kantol dengan kadhi. Nasib baik soalan dia senang. Cuma mencabar bila dia suruh aku bertaubat. Penat aku menggelabah, rupenya bertaubat tu maksud dia ISTIGHFAR. Cakap la awal-awal bertaubat tu istighfar.

Lepas turn aku, pengantin lelaki pulak kena tanya dengan kadhi. Asri memang dah prepare kaw-kaw since dia tahu tok sedara aku merangkap kadhi ni akan tanya soalan super duper mencabar. Nazri si pengapit bidan terjun pun menggelabah sama.

nikah

Selepas sedi test mengetest, kadhi cek pulak borang nikah. Dah complete semua, sidang punya bahagian pulak. Sidang ni kira merangkap MC majlis. Dia jugak tukang cek duit hantaran dan mas kahwin bersaksikan wakil sebelah perempuan untuk avoid fraud le tu.

ayah

Gedebak gedebuk majlis kami start dalam pukul 3.30 petang. Dengan sekali lafaz, aku sah menjadi isteri orang pada pukul 3.50 (hampir pukul 4) pada 12.3 2010, hari jumaat. Masa tu, perasaan aku happy dan sedih.

Happy sebab aku dah berkahwin. Semua orang happy kot kalau dapat bersama kekasih hati. Tapi, aku tetap sebak. Nak-nak anyah, kakak aku tak ada masa hari bahagia aku sebab adreena masuk hospital. Sedih sangat sebab dia tak ada masa hari penting aku.

Paling aku sedih, bila sesi penyerahan. Mak ada baca speech, cakap mulai dari saat itu, semua tanggungjawab menjaga aku dah berpindah kepada Asri. Sedih nya toksah cakap lah. Tiba-tiba aku rasa macam mak nak buang aku pulak. Teremo lebih lak time ni. Hehe..Lepas tu, aku pulak buat speech and asri pon ada speech cakap akan jaga aku sebaiknya. Baca speech dan dengar apa yang mak cakap buat aku rasa sebak gila-gila. Memang meleleh-leleh air mata aku sampai teresak-esak..Abis mata bengkak-bengkak lepas nikah. Teks disediakan oleh pihak masjid. Siapa tah yang pandai sangat buat skrip syahdu macam ni.

Time ni, aku tengok semua orang nangis. Syahdu sangat agaknya suasan time ni.

yan

Tapi, alhamdulillah semua berjalan lancar. Kawan-kawan baek aku dari sekolah sampai universiti datang temankan aku untuk hari bahagia aku ni. Senah, Yan and Baba datang dari nikah sampai ke hari sanding. Aku terharu sangat dorang sanggop datang jaoh-jaoh. tapi sedikit ralat dalam kelam kabot aku kurang dapat spend time dengan korang.

kawan

No comments:

Post a Comment