Saturday, January 23, 2010

barang kemas

Disember last year, heboh harga emas naik melonjak..Ada sekali pernah cecah sampai 150g/g..Bayangkan, rantai yang halus macam benang boleh cecah seribu..At that time, kami dah rasa menyesal kenapalah tak beli awal2..kenapalah time2 camni harga emas nak naik..

Banyak kedai aku survey, dari poh kong sampai kedai ah hong harga semua memang mahal..tapi yang berganda mahal dia kedai kawasan bandar dan agak ternama..Mostly design mereka agak sama..so tak kisahlah kalau nak beli kat mana2 kedai cuma those yang pentingkan ‘proud’ semasa membeli mesti macam malu nak sebut “aku beli rantai aku kat kedai ah hong je”..atlist mestilah kena cakap “aku beli kat Poh Kong”..even dah tau design lebeh kurang sama tetap kena pergi ke kedai yang ada nama..Disebabkan perkahwinan aku, perkahwinan budget maka kami selagi boleh berusaha mencari kedai yang harga murah..Kat sini aku nak bagitahu, harga emas memang sama tapi yang membezakan dia harga upah emas..kebanyakan kedai popular di area bandar aku pergi harga dia agak mahal..Contoh macam kedai emas melly, depan pertama dan kedai dalam pertama..2 kedai ni harga die agak mahal..Kedai Emas Melly, untuk rantai seberat 7gram harga dia RM1400..Aku dah berkenan, asri pun dah on nak beli tapi aku terpaksa menahan hati untuk beli sebab bagi aku harga dia tak berbaloi..Kedai emas dalam pertama, (aku lupa nama dia), rantai nipis berat aku rasa..Tu belum masuk harga loket..Kalau pergi Poh Kong pulak, sama je..Design simple tapi harga boleh cecah rm2000..Nak2 rantai yang ada design pintal2.lagi la mahal..Masa aku beli emas harga emas RM145/g..Memang mahal aku rasa tapi salah aku jugak sebab tak beli time harga emas rendah..Tapi harga emas mana jatuh, setakat jatuh slightly den dia akan naik balik..

Aku give up cari kat KL, aku balik kampung cari kat melaka..Aku pergi kedai emas yang cokia je..dekat Telok Mas..kalau pergi kedai dia, sikit je barang dia display dia..kebetulan famli aku suka datang kedai ni sebab harga upah dia agak murah and ofcoz tokei dia boleh lebeh kurang..Yang paling best, dia boleh buatkan design macam mana yang dikehendaki..Since boleh tempah ikut design aku, so aku pun mintaklah rantai yang aku memang berkenan kat kedai melly tu..Paling surprise, harga dia murah sangat dari kedai melly..siap loket tak cecah pun harga rantai sahaja..Baru aku rasa berbaloi membeli..

Kalu korang nak beli barang kemas, ada dua jenis batu permata putih..Diamond pure, harga dia memang mahal..Untuk harga RM300, korang hanya dapat diamond saiz nokhtah..Memang kecik..tapi kalau nak batu besar dan murah, belilah zirkon..Batu zirkin ni, bukan diamond yang keluar dari lombong tu tapi diamond buatan manusia..dengan harga RM300, korang boleh dapat batu yang agak besar..Dari segi kualiti, memang ada beza tapi bagi aku sama je shine dia..Tapi untuk cincin ataupun loket, selalunya goldsmith tak ikat dengan emas 916, sebab emas jenis ni agak lembik..Nanti batu mudah tertanggal..So goldsmith selalu guna emas 750 sebab struktur dia yang lebih kuat..Batu tak mudah jatuh..

Semua information ni aku dapat masa nak beli emas..Setiap kedai emas yang aku pergi, memang aku tanya banyak sebab nak tahu kualiti emas..Nasihat aku, those yang nak beli emas tapi dalam keadaan budget macam aku, do survey and compare the price first..jangan ingat harga emas sama so semua kedai harga sama..Harga berbeza mengikut upah..Keadaan geografi kedai jugak memainkan peranan harga..Tak salah beli kat kedai yang cokia tapi harga berbaloi..

No comments:

Post a Comment