Thursday, August 2, 2012

SPA Interview

Kelmarin, setelah sekian lama menunggu. Akhir nya dapat jugak panggilan interview dari SPA. Ramai jugak batch aku yang dapat panggilan tapi semua nya tak dapat surat. Tau pun bila dah kecoh, masing2 cek sendiri kat portal SPA. Ada jugak yang dapat call, tu pun dua hari sebelum interview.

 

Since tau dapat panggilan interview, aku pun gigih lah study. Mana nak ingat pasal rekod after 2 years tinggalkan alam belajar. Kerja pun tak ada kene mengena denngan rekod, memang kelaut lah semua ilmu yang ada.

 

Hari yang dinanti tiba. Banyak jugak procedur sebelum interview ni. Ada bilik saringan which is bertujuan untuk ambil no giliran dan susun kan sijil seperti yang diminta.

 

Panel interview ada 2 orang, wakil SPA dan  Arkib. Untuk wakil SPA ala2 pihak HR kalau pergi interview kat company biasa. Since jawatan ni adalah untuk pegawai 41, so interview dari SPA adalah dalam bahasa inggeris. Just simple basic question macam kenal kan diri, experience kerja. Tapi soalan favourite yang akan ditanya adalah pasal NKRA dan nama menteri.

 

Wakil dari arkib macam biasa lah tanya pasal record. Nasib baik dah study awal2 so takde lah berpeluh nak jawab. Cuma soalan dari SPA agak susah bila ditanya pasal NKRA. Hehe. Nama menteri pun aku kantol sebab banyak yang tak ingat. Rasa macam nak menanagis bila kena titik dengan Datuk tu sebab tak boleh jawab soalan dia.

 

Aku rasa agak ralat jugak lah sebab soalan tu senang cuma aku je yang tak pay attention. Should be benda tu kena fokus lebih rasa nya. Pegawai SPA agak tegas juga. Starting interview aku dah kena marah sebab resume yang dia ada status aku single. Masa ni rasa nak marah sebab rasa nya aku dah update ke berkahwin. Dorang yang print resume lama aku pulak kena marah. Sabar kan hati je lah.

 

Overall, aku puas hati dengan interview kecuali tang soalan dari wakil SPA. Dengan jumlah calon yang ramai. aku tak letak harapan tinggi pun. Cukup lah dapat exposure untuk SPA interview. Lepas ni tahu lah macam mana nak handle bila dapat lagi interview. Tapi tahun bila tu tak tau lah kan..

 

Doa ka je lah aku lepas interview ni. Bagi aku, ada rezeki adalah. Kang mengharap tinggi2, tak dapat boleh gila meroyan sekejap. haha..

No comments:

Post a Comment