Thursday, April 19, 2012

Ustaz Uztazah FB

 

Makin canggih dunia, makin canggih cara orang menyebarkan dakwah. paling hot mestilah guna FB sekarang.

 

Tapi, yang aku nak cerita ni pasal so called Ustaz Ustazah FB. kalau dia mengomen orang, macam dia saja yang terbaik. Kalau ada orang upload gambar yang agak2 dia tak berkenan siap berkhutbah.

 

Ada tu, bukan setakat berkhutbah, tapi siap sound tuan empunya. kadang2 sampai menjatuhkan air muka. macam ni ke konsep berdakawah?

 

Sebagai contoh, ini kisah benar. Ada orang upload gambar orang beratur untuk dapatkan free ice blended star buck. Ada seorang hamba Alllah ni dok cakap “mereka ini mengagungkan barang yahudi. lebih baik pergi masjid kumpul pahala free” lebih kurang macam tu lah komen nya. ada jugak orang macam ni.. tak salah nak menegur tapi tak payah lah nak down kan orang.

 

Aku yang sedikit rajin ni, terus view page pengomen yang “alim” tu. Dia ada tunjuk gambar motor dia. Nama maria ozawa. one of the komen doa “best hari2 dapat tunggang maria ozawa”. aku nak tanya, apa motif ko nak sound orang tapi perangai kau lagi teruk. aku rasa tengok dan membayang kan tentang maria ozawa (mesti korang tau sapa maria ozawa kan) dari minum air kat starbuck. atleast ko tak buat zian.. even bayangkan, tetap zina kan..

 

tu satu contoh, ada sekali di twitter orang komen suruh maria ozawa bertaubat. hello bang, dia orang kafir, tahu ke dia erti taubat. lagi satu, macam mana ko tau dia berdosa sangat eh sampai kau suruh dia taubat. ko pun tengok show dia ke??

 

kadang2 aku macam rimas dengan so called orang alim yang dok menegur tapi sebenarnya peel dia lagi teruk. cerita pung pang pung pang tapi hakikatnya?

 

bagi aku, nak menegur tak salah. tapi tak payah lah kau nak judge orang, nak down kan orang macam kau tu bagus sangat.. ustaz azhar idrus oun berdakwah juga, tapi so far tak jumpa pulak ayat dia yang menyakitkan hati.

No comments:

Post a Comment