Thursday, August 25, 2011

raya lagi

alhamdulillah tahun ni kami masih dapat menyambut hari raya with my big lovely family. as for family kecilku, aku and asri beraya berdua setengah. permata ummi and babah (asri keep calling our baby with this) beraya sama tapi duduk diam2 dalam perut ummi.. nanti tahun depan kita raya sesama eh sayang.

bercakap pasal raya, macam biasa baju raya mesti kena ada at least untuk pagi raya. complete tukar luar dalam, termasuk baju tidur malam raya. mesti kena baru. nak kata tradisi tu tak lah, maybe sebab anyah dah biasakan dari zaman kecik2 dulu raya makna nya shopping barang baru. buruk betul peel kan. hehe. but this is totally different with asri. bagi dia raya tak semestinya kena beli baru. asal ada cukup lah. kontra kan kitorang. dia bukan jenis beraya beriye macam aku punya sambutan raya. jadi bila dah kahwin, now this year going to get baby soon, lagi lah rentak shopping dah jadi lain. kalau dulu semua nak tukar baru, now beli baru tapi tak lah semua. plus kena fikir pasal permata hati yang nak keluar bulan 11 ni nanti. money spending almost for her/his preparation. raya tahun ni aku cuma dapat 3 pasang je baru raya. yang tak penting kena ketepikan. uhukuhuk..

dulu sebab duduk dengan family maka yang penting adalah shopping. but now, yang penting hari raya dapat balek kampung. raya with the burn itulah yang paling buat aku tak sabar-sabar. nak jumpa mak ayah dan adek beradek aku yang macam macam karenah. oh, this year cucu en burn dah bertambah lagi. jadi nya tahun ni ada 10 makhluk halus dekat rumah. lagi lah kecoh teratak tawakal nanti.

family aku bila raya memang meriah sebab family kitorang besar. kalau tak berjalan raya, orang datang non stop since ayah saudara tua dalam family dia. ramai lah anak buah, sepupu sepapat yang akan menyerang. kalau berjalan raya, satu hari suntuk tak habis. penat memang penat tapi fun.

tulis pasal raya terus rasa macam nak terbang balek kampung sekarang. rindunya dekat the burns......................................................



1 comment:

  1. aku pun rindu family mak ayah aku ni...nak balik mkn ikn bakar yg best

    ReplyDelete