Wednesday, August 24, 2011

Check-up 28 weeks

pejam celik, now aku dah 28 weeks. tinggal lebey kurang 2 bulan je budak kecik ni nak tengok dunia. babah dia pun kalau bersembang dengan baby asek cakap tak sabar nak jumpa baby. tapi baby keluar nanti on time tau. ummi dengan babah sekarang tengah kumpul duit baby lagi. hehe.

semalam lagi sekali aku ambil test mgtt. bahasa senang kena minum air gula sebab nak cek ade kencing manis ke tak. as ussual, sebab pergi hospital government, benda 5 minit setel dalam masa 4 jam. pukul 7.30 pagi aku dah terpacak dekat klinik tapi nurse yang pegang kunci datang lambat. so nak dekat pukul 8 baru selesai register.

tunggu lagi 15 minit untuk cek berat, bp dan urine. semua ok kecuali berat. berat aku terlebey setengah kilo. ulang lagi sekali, SETENGAH kilo tapi nurse dah jerit kat aku macam aku buat salah besar. asri yang tengah menunggu pun terkejut kenapa nurse nak marah sangat. sekali yang kena marah wife dia sendiri. memang haru.

selesai bab 1, baru proceed untuk mgtt test. yang aku tak paham, aku punya turn no1, tapi at last pukul 9 baru dapat ambil darah and minum air gula. sangat manis okeh!! dah lah perot tengah kosong gila, dengan penat menuggu memang lemah mental aku sekejap. naseb baek asri teman kali ni. aku siap tertidur-tidur menunggu.

done with mgtt, pergi bilik lain pulak untuk check up. jantung baby ok, 140. berat even naek lebeh setengah kilo tapi still concider okie sebab aku naek 6kg aje sepanjang pregnancy. tu pun nurse kat depan nak bising. cuma sedikit risau hb aku rendah balik. kena diet zat besi and iron gila-gila balek la lepas ni.

aku baru tau minggu ke 28 kena ambil jab kancing gigi. for first pregnancy kena ambil 2 kali on 28 weeks pregnancy dan next pregnancy akan diberi sekali aja jab kancing gigi. injection ni bertujuan untuk mengelakkan mommy dari sebarang infection or complication again alatan yang digunakan semasa delivery nanti. next jab sebulan dari first jab. tapi effect dia tangan lenguh 2 3 hari.

even penat tapi paling happy, kepala baby dah turun ke bawah. hope dia tak gerak gerak lagi. lepas ni dah start check up 2 minggu sekali.










No comments:

Post a Comment