Tuesday, December 13, 2011

Pengalaman Bersalin Anak Pertama di Hospital Ampang

Alhamdulillah..
Tu je yang aku mampu ucapkan..setelah 40 minggu 2 hari didalam perut aku, akhirnya HANNAH ADELIA selamat dilahirkan pukul 2.18 am pada 20.11.2011..selepas 10 jam dalam labour room, bukaan stil 6cm, akhirnya aku terpaksa dibedah..
Pergh...benda last yang aku akan buat..aku teringin nak normal..tapi hannah seronok sangat duduk kat dalam tak nak keluar..
Genap 40minggu aku di induce..sampai 3biji ubat yaww..induce air 3kali..sakit dia xyah cerita..azab ya amat..tak tertanggung langsung..memang aku menangis2 dalam labour room..
Dah la tengah tahan sakit bersalin nya.. Haus dan lapar bila dah menjelang malam. Aku masuk lbour room pukul 1 tengah hari so by petang bawak ke malam memang haus dan lapar. Tapi sampai ke tengah malam setitik air pon x dapat. Seksa dan takde tenaga dah masa tu.
Naseb baek asri setia teman kan aku..mak ayah, adik beradik, kawan2 yang xlepas2 bagi semangat..kakak2 aku sampai x tidur sepanjang malam..tunggu detik kelahiran anak dara aku ni..
Personally aku rasa facilities GH memang dah upgrade tapi aku rasa those yang ada duit better pergi private..sebab nya bagi aku, masa sakit ni aku perlukan sokongan orang2 yang tersayang..as u all know, GH only allowed visitors time yang sangat limited..for me, its not enough..
So aku rasa sangat weak during malam and sementara tunggu visit time..kalau kat private boleh la ajak orang teman..kalau sakit pun, kurang lah rasa nya,..lagipun senang ada orang tengok2 kan..
Since aku kene induce and c-sect, so aku kena stay hospital lama..seksa okeh malam2 sakit sorang2, before and after bersalin..after c-sect, aku xbole bangun..sakit sangat nak berdiri..even nak bergerak pusing2 pun sakit..can u imagine macam mana nak urus kan diri sendiri sorang2..dengan baby lagi..
All those thing buat aku rasa macam trauma dengan hospital dan sakit bersalin..lepas 2minggu, aku dah boleh berjalan normal, tengok Hannah pn sihat..barulah trauma tu beransur hilang..
Apapun, aku bersyukur semua selamat..and buat aku sedar, aku perlukan kekuatan orang sekeliling aku untuk survive..
aku perlukan asri sebagai tulang belakang aku..mak, ayah, ome yang sanggup ulang-alek melaka-kl masa aku sakit..yon yang hari-hari datang melawat..kakak2 n abang2 aku walau xdatang, tapi dorang tak tidur tunggu aku..senah, kak su, casper, mas..xbenti mesej@bbm bagi semangat..semua ni buat aku bersemangat even masa tu aku dah xlarat sangat..
Alhamdullilah..even dugaan aku agak berat tapi aku bersyukur dikelilingi orang-orang yang menyayangi aku..

Zaynorsuhada
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone









No comments:

Post a Comment