Wednesday, November 17, 2010

Sorry

Sorry atau maaf..aku rasa, sekarang ni orang dah maken susah nak ucap kan perkataan sorry ni. Cuba ingat2 masa kecik, mak dan ayah penatlah train kalau buat salah mesti minta maaf. Beriye ni menangis mintak maaf, asal buat salah je mesti kena mintak maaf.

Sekarang ni, apa yang aku perhatikan, orang lebih prefer tak bertegur dari nak ucapkan perkataan maaf.  Berat benar agaknya nak ucapkan maaf .

Kalau nak raya pulak, perkataan maaf diganti dengan “kosong-kosong eh”..aku tak pasti itu hanya sekadar kata-kata ataupun datang dari hati yang betulbetul terasa nak minta maaf.

Kadang-kadang  orang zaman sekarang ni, dah main sembor je orang, main marah tanpa usul periksa, dah buat orang terasa dengan statement dia, dia akan diam. Malah, si mangsa pulak dituduh cepat terasa, suka menyimpan dendam..Kesimpulannya, kesalahan sudah berada dipihak si mangsa.

Entahlah, tapi bagi aku, kalau memang benar aku bersalah, memang aku mintak maaf.  Aku rasa bersalah sangat kalau ada yang terasa hati dengan kata-kata aku, tak kiralah masa aku bergurau, terlepas kan kemarahan tanpa usul periksa ke, atau sebab perbuatan aku. Kadang-kadang kita tak sedar apa yang kiat buat atau cakap tapi bila dah sedar tu, tak payahlah nak ego kan. Buakn boleh bawak kemana pon. Merosakkan diri lagi ada. Sebab tu aku akan rasa bersalah kalau tak mintak maaf.

Kalau dengan en suami lagilah, setiap malam sebelum tidur dah macam kewajipan, mintak maaf dekat dia, halalkan makan minum. Manatau meninggal dalam tidur, mudah-mudahan pergi dengan keredhaan suami.

Emak aku pon pernah pesan, sebelum tidur maafkan lah orang-orang yang dah menyakitkan hati kita, Supaya hati kita bersih je selalu. Boleh elakkan dendam dalam hati. Barulah tenang jiwa kita.

sorry-comments-149untuk semua orang, sesiapa yang aku dah kecilkan hati kamu tanpa aku sedari, aku mintak maaf sangat-sangat. Gambar ni untuk korang..(*-*)..

No comments:

Post a Comment