Sunday, November 7, 2010

petua si bawang

bawang..bahan paling penting kalau nak masak..boleh kata semua masakan akan letak bawang kot..bagi tukang masak amatur macam aku ni, bab kopek bawanglah part  paling lemah bagi aku. baru kupas sebijik, air mata da mengalir macam hapa da.  pedih weh potong bawang ni.

bawang-merah

bawang merah

*gambar kredit ke en.goole*

bawang ni banyak gak khasiat dia. selain dari base untuk masakan, bawang merah bagus untuk lelaki (google sendiri kenapa). kalau nak masakan lagi sedap, pakai lah bawang kecik sebab bawang kecik lagi manis dari bawang besar. tapi kalau terlebeh makan bawang, boleh sebabkan bau badan.

setiap kali masak, setiap kali tu la aku tabah mengupas dan memotong bawang dengan berlinangan air mata. tapi ni masa mula-mula aku start memasak la. (aku start masak masa baru kawen sebab en suami nak makan masakan aku, lama-lama jadi suka memasak sebab en suami suka makan apa yang aku masak. jadi semangat masak sangat berlobar-kobar. sebelom kawen memang aku tak masak).

bila dah lama-lama, aku mula google cari petua  mata tak pedih masa  kopek bawang. aku tak ingat aku dapat dari mana tapi petua ni sangat berkesan.

sebelum kopek bawang, rendam dulu bawang tu selama 5-10 minit. hasil nya, mata tak pedih dan kerja nak kupas bawang pon jadi senang. senang je nak kulit bawang tu nak terkupas lepas kena rendam. 

No comments:

Post a Comment