Tuesday, January 17, 2012

Kesan selepas melahirkan

Lagi 5 hari,genap 2 bulan hannah dilahirkan. Makna nya dah 2 bulan jugak lah aku jadi mak..dah 2 bulan jugak lah aku bertukar status..

Selain dari tanggungjawab dan perasaan melebey-lebeh kat anak, kesan ketara yang kelihatan adalah badan..(Sapa yang boleh maintain body macam anak dara memang ai salute yaww)

Tanda hitam
Masa pregie, leher, ketiak n perut aku semua bertukar warna..jadi hitam..macam berdaki..aku pun naek geli tengok tapi dah hormon ni memang keluar time mengandung so memang tak boleh elak la kan..orang kata, pregie baby girl memang akan menghodohkan mak..xtau lah nak cakap..
Nak hilang kan kesan hitam ni (bagi diri aku) bukan senang okeh..setiap hari aku sental dengan scrub nak hilangkan tanda-tanda hitam ni..lepas 2minggu, cuma tinggal kesan hitam kat perut yang tinggal. Kat sini degil sikit..since aku ceaser, so xle nak menyental bagai..jadi perot pun so-so je lah bersih nya..

Figure badan
In my case, aku rasa aku sangat gemok..berat sebulan selepas adalah 54.5 kg..lebih kurang 5kg yang masih tinggal..memang confirm jeans lama xbole pakai..T________T..perot aku macam pregie 3bulan, peha berganda saiz nye..bagi yang menyusu badan, lagi lah ketara perbezaan nya..

Parut memarot
Stretmark macam cendawan lepas hujan..tumbuh melata di badan ai..huhu..maybe masa pregie dok fikir pasal perot je, maka fokus kat perot..bahagian lain macam peha n montot telah diabaikan maka kesan nya menangis air mata darah hari-hari melihat kesan strectmark yang comel ni..T________T..now tgh cari solution nak hilang corak cakar harimau ni..oh, perot pun ada tapi sikit bahagian tepi..yakni bahagian yang tidak disapu dengan ikhlas..pengajaran untuk cerita ni, sila sapu minyak zaitun seluas-luas nya selagi boleh..
Aku ade lagi satu parut, tempat hannah dikeluarkan..panjang comel manja je parut bawah perot ni..naseb baik dah kering parut tak berapa nampak..kalau x, scary yuuu...
Untuk ceaser, parut dalaman pun ada okie..kesan nya, xboleh pregi dalam masa 2tahun sebab takut luka terkoyak semula..kalau xsilap aku, lapisan perut ade 6lapisan..so masa doctor nak keluarkan baby, 6 lapisan ni lah yang di belah doctor..luka banyak tau..sebab tu takes time nak baik..

Saket operate
Benda ni ditanggung sampai akhir hayat..menurut sesape yang dah di operate, (tapi tak semua kot), bila hujan akan rasa ngilu kat tempat jahit.
Dah 2bulan ni, aku stil tak boleh angkat berat and jalan laju..terasa sakit kat tempat jahit..

tapi bagi aku, even agak derita tapi it worth sebab dah ada Hannah Adelia..rasa tenang sangat hidup aku sekarang..


Zaynorsuhada
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

No comments:

Post a Comment