Friday, March 4, 2011

i-phone vs blackberry

Sekarang dah macam satu trend semua orang nak pakai smartphone. Tapi ada jugak yang pakai smartphone juz nak kelihatan smart je. Ade tu pulak memang fully utilised smart phone tu macam laptop bergerak kecil mudah alih.

Okeh, since ramai yang suka, dah atau berangan nak pakai tapi ramai jugak yang konpius nak pakai yang mana.

image

Bagi aku, blackberry lebeh nampak corporate and i-phone memang sangat sesuai untuk surfing.

image

i-phone ada skrin besar dan terang dan laju untuk bersurfing. Kalau surfing guna i-phone clear dia lain macam sikit compare dengan blackberry. Even gambar dia lagi cantik dari blackberry. Tapi those yang ada fat finger sindrom agak susah nak pakai i-phone.

aku pernah pergi tanya dekat digi, which one yang banyak demand, they said i-phone. BB paling banyak return sebab dia mudah rosak. tapi i-phone ada problem dengan reception tapi tu memang masalah i-phone yang memang design macam tu. pasal-pasal lain bb lagi banyak hal @ cepat rosak @ return compare dengan i-phone.

Yelah, cuba korang bayangkan..jari-jari yang besar tu nak tekan keypad touch skrin yang rapat-rapat. maka akan terjadilah typo yang amat. cuma kalau korang tabah nak taip slow pastikan takde error dan berlatih sehabis baek cara nak touch dengan betul tak jadi masalah untuk korang. aku ada penyakit tak reti bersabar so aku memang tak bole guna i-phone. hihi..

antara reason orang pakai bb sebabnye boleh BBM. halo kak, abang adek. dunia kan makin canggih. even tak pakai BB kita stil bole chatting sebab BBM ni chating je. free chee untuk sapa yang ada BBM. meaning yang ada bb la sbb BBM ni chat apps untuk BB.

Tapi sebenarnya takdelah free mana pon sebab setiap bulan kena gak bayar rm10 untuk BB aps. OKeh, cakap pasal chatitng tadi.banyak je apps yang membolehkan kita berchating free seantero dunia sebab ada banyak chat apps yang boleh menghubungkan kita. YM tru phone pon dah boleh je sekarang ni.

Yang penting pakai smartphone mesti ada line internet. baru bole guna smartphone secara smart. baru rasa kembang hidung bila orang cakap, “eh..pakai smartphone la”. tapi sila jangan berlagak kalau pakai smartphone tapi mengharap line tenet free..

No comments:

Post a Comment