Thursday, March 10, 2011

Budget kenduri Kahwin

Sekarang ni ramai betul kawan kawan aku dah nak kahwin. aku antara yang paling awal antara kawan-kawan. even banyak rintangan kalau dah jodoh nak awal, sampai jugak kan.

bukan senang tau nak buat kenduri kahwin ni. lainlah kalau fully sponsor. order tunjuk sana sini je. macam aku, aku start kumpol barang sikit-sikit. so budget aku pecahkan kepada beberapa bahagian.

sebab kami kahwin tak berapa ada nak sponsor, so memang wedding kami adalah wedding budget.

image BARANG HANTARAN

kalau nak jimat, beli time sale je. orang bukan tau pun beli time bila. yang penting kita suka. pedulikan apa orang nak kata. bukan dorang kot yang nak pakai. asal mampu beli barang tak mintak duit orang cukup lah kan.  murah atau mahal bergantung kepada kehendak diri.

adjustment budget tu penting. jangan main beli je last-last tak cukup budget. since kitorang dah allocate duit untuk hantaran, so setiap barang ada estimate harga dia. contoh kalau dah beli baju mahal, mungkin boleh kurangkan harga seluar. macam tu lah aku adjust budget kami. tarik mana yang perlu supaya tak terlajak.

DOOR GIFT

untuk wedding aku, aku memang fokus dekat doorgift. aku banyak spend dekat doorgift.

untuk kawan-kawan, aku bagi tikar. tapi sebab nak budget punye pasal, aku beli yang  belum siap decorate. beli sekotak then pasang reben sendiri. nasib baik yusz dan mas ada. dorg lah tolong aku pasang benda2 ni. sebab aku buat decoration sendiri, maka aku dapat kurang kan kos sebanyak 50%.

untuk para tetamu, kalau nak jimat dan senang, bagi buah je. buah kalau beli kotak lagi murah. nak cantik masuk dalam uncang. untuk buah + uncang kos dia dalam 50sen/pc aku rasa.

doorgift orang sebelah, aku beli bakul dekat Ayer Itam. Sebab beli banyak so aku uncle tu pukul rata je bagi RM5. bakol yang sama aku tengok dekat Nilai 3 harga dia rm12+++. asalnya kaler coklat, tapi sebab tema aku pink putih so ayah spray kaler putih.

senang cerita, kalau nak murah tapi nak doorgift yang cantik, memang kena buat sendiri. lagi senang nak budget, kira estimate guess berapa then berapa budget untuk doorgift. baru senang nak choose nak bagi apa untuk doorgift.

 

MAK ANDAM + PHOTOGRAPHER

Since aku kat melaka so cost mak andam tak berapa mahal. 7 package persalinan + 2 kali make up + pelamin + makan beradab = rm 1200++. cuma aku sampai sekarang terkilan servis photographer aku sangat sangat sangat hampeh.

better korang kalau nak pilih photographer, tak dinasihatkan photographer NISA PHOTOGRAFY ataupun yang mak andam suggest. carilah photographer indipendent. pemurah pun pemurah.

KHEMAH/ DEWAN

Khemah ada banyak jenis khemah. range harga start dari 300-1000 pun ada. kalau nak murah, tak ada kipas + khemah biasa. yang standard, cantik and murah khemah arab. yang macam muncung kat atas khemah. selalunye khemah ni ada kipas. harge lebey kurang 300-400.

harga khemah @ dewan lebih kurang aja rasanye lainlah kalau buat dekat dewan 5 bintang. tu rasanya boleh buat downpayment vios.

KENDURI

kenduri paling besar sekali perbelanjaan. samada masak sendiri atau katering lebih kurang je. cuma kalau masak sendiri ada lah lebih untuk berkat.

lembu seekor je dah paling koman pun rm 3k++. ayam sekor RM 12++. selalunye untuk jemputan dalam seribu orang mau 3pikul daging n 100 ekor ayam.

belum masuk lagi bawang, beras, rempah, kayu api apa semua bagai. belanja kenduri lebih rm10 k++. kalau catering boleh cecah rm15k++. so jangan nak komplen kalau duit hantaran mahal. dah nama duit hantaran untuk belanja majlis kahwin. sebenarnya, kalau hantaran 10k sekalipun tak cukup nak cover yang belah perempuan dah spend.

KAD KAHWIN

kad kahwin depends pada korang nak macam mana. ada cost kad kawen 30sen ada jugak yang rm3. aku punye kad kahwin paling murah aku rasa. sekeping 35sen je. buat apa mahal-mahal, bukan orang nak simpan pun. lepas majlis orang buang. melayang dah rm3 kena buang macam tu aje.

 

Plus minus kalau nak buat majlis kahwin, lebih kurang dalam rm30k diperlukan. macam-macam nak kena spend. ada lagi yang aku tak list kan sebab banyak sangat. hehe.

macam aku cakap tadilah, belanja ikut estimation. kena pandai-pandai adjust budget supaya tak ke laut. mahal atau murah ikut macam mana kita corakkan majlis kahwin tu. kalau dah barang A mahal, barang B carilah yang murah.

lupe lak, duit pegang dalam tangan sangat penting sebab selagi majlis tak abes, selagi tu lah ada je duit nak keluar.

banyak perkara unexpected akan berlaku masa menjelang perkahwinan. tabahkan hati je lah nanti.

4 comments:

  1. hi..i google je u punya blog ni..nak tau..30k tu untuk 1 pihak je ke or 2 belah pihak?

    ReplyDelete
  2. hi..30k untuk 2 belah pihak..cuma belah lelaki tak semahal belah permpuan..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. agak2 mak andam awak tu sanggup tak dtg JB

    ReplyDelete