Friday, July 29, 2011

klinik kesihatan ibu mengandung

untuk pemeriksaan bulanan aku buat di kilinik kesihatan saja. jimat duit. huhu. tapi macam biasalah kan, servis murah kita tak bolehlah nak expect yang terbaik.

memula masa nak register dulu, kena pergi klinik kesihatan yang terdekat. korang tak boleh nak main redah je pergi mana-mana klinik kesihatan ikut suka hati korang. tapi kadang-kadang ada jugak kes rumah sebelah klinik kesihatan tapi kena pergi yang lain sebab yang dekat tu tak cover kawasan rumah kita. ini terjadi selalu kepada yang tinggal diatas border. i.e rumah kita kawasan KL, rumah jirang selangor.

once dah tau klinik kesihatan yang boleh, masa pertama kali register seboleh-boleh nya pergi lah dengan suami. siap kena bawak sijil nikah, ic dan bil letrik. bil letrik ni nak kompom kan betul ke korang termasuk dalam kawasan mereka. kalau x masuk, korang boleh balek dan pergi ke klinik lain. hahaha..nanti ada lah interview sikit nak tau detail pasal korang.

yang bagus nya klinik kesihatan ni, dia sangat detail. everytime kena timbang, amek darah dan cek air kencing. darah cair sikit pun dia dah bising macam hape je. berat terlebey sekilo pun kecoh. mgtt@ cek gula dalam darah akan dibuat 2 kali dan depends kalau naek banyak sangat memang laju lah kene buat mgtt tu. nanti aku cite pasal mgtt. (seksa sangat)

compare cek di klinik swasta, setakat lebey 2 3 kilo dorang rileks je lagi. ujian mgtt pun tak la seketat macam dia klinik kesihatan.

tapi, yang kurang best pasal klinik kesihatan adalah ubat dan scan baby.( abaikan peel2 nurse dan doktor yang majoritinya adalah bermulut macam teeettt..lumrah staff government yang memang kurang sikit bab manners ni. tapi ada jugak yang baek).

macam klinik kesihatan yang aku pergi ni, nurse dia ada yang baek ada jugak yang kerek. as expected earlier so aku macam tak kisah sangat la pasal staff2 ni. tapi dari segi lain macam ubat, adalah sangat dinasihatkan untuk membeli supplement sendiri. apa yang aku dapat, hanyalah acid folic, vit c, vit B & ubat HB. ubat HB yang dia bagi, to me adalah ubat yang paling jimat kos. ubat ni memang menyebabkan sembelit. bayang kan bila pregi memang dah sembelit, tambah ubat penambah sembelit. derita dia korang pk lah sendiri. kalau nak elak sembelit, kena beli ubat sendiri.

untuk scan pulak, hanya 3 kali sahaja scan akan dijalankan. so kalau agak-agak rindu tak sabar nak tengok baby, scan je kah di klinik biasa. normal charges selalunya rm40 je. pengalaman scan di KK ni tak lah seindah mana. disebabkan monthly checkup aku diklinik kecik, jadi masa nak scan aku kene pergi ke pusat kesihatan. even datang pukul 8 pagi, still kena tunggu sebab ramai. tunggu lama bolah tahan lagi (adatlah kan), masa tengah menunggu akan bercampur dengan para pesakit lain dalam ruang yang sempit.

tunggu dalam 1jam++, masuk jumpa doktor scan cuma 5minit. dengan muka doktor yang manja masam kelat, dia just tunjuk kaki, tulang belakang, tangan, kepala dan berat. sebarang soalan lain doktor tu buat bodoh saje yee kawan-kawan. aku ni dari excited terus rasa frust nak campak-campak je doktor tu. oh, doktor tersebut juga tidak print gambar baby. tiada explanation pasal baby. maka, kepenatan menunggu adalah sangat tidak berbaloi.

apa yang aku boleh conclude kan, better korang jangan depends di klinik kesihatan sahaja. banyak kan membaca untuk dapatkan more info.

1 comment:

  1. Asal byk sgt kisah pahit dr govermn staff ni pd ibu2 mngandung ni risau juga bru trcari2 nk pergi govermn ke swasta bap mcm lebih kurang je haissgg confuse2..

    ReplyDelete